خبرنگاران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل خاتمه یافت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اردبیل- خبرنگاران- بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل پنجشنبه شب با انتخاب آثار راه یافته به جشنواره سراسری تئاتر فجر به کار خود انتها داد.

خبرنگاران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل خاتمه یافت

به گزارش خبرنگاران، در آیین اختتامیه این جشنواره ستاره هایی به رنگ تاول از شهرستان اردبیل و آقای رئیس جمهور از شهرستان پارس آباد مغان از سوی هیات داوران بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل به عنوان اثرهای برگزیده معرفی شدند.

ستاره هایی به رنگ تاول با نویسندگی و کارگردانی فاطمه عظیمی اثری در خصوص بمباران شیمیایی سردشت و خاطرات دختری از خطه کردستان است و آقای رئیس جمهور با نویسندگی هلن خانزاده و کارگردانی یاشار منوچهری اثری در خصوص زوجی فقیر است که با مطالعه قانون متوجه می شوند می توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند تا تغییرات مد نظر خود را به اجرا بگذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این آیین گفت: تئاتر مجموعه ای از هنرهاست که شعر و داستان تا طراحی صحنه و فن بیان را شامل می گردد و در نهایت جان بخشی به شخصیت نمایش، اوج هنر فعالان این عرصه را به منصه ظهور می رساند.

عبدالله بحرالعلومی اضافه نمود: جوانانی که در این موقعیت قرار گرفته اند باید آن را قدر بدانند و با بهره گیری از ظرفیت پیشکسوتان، برای ارتقای اندوخته ها در زندگی شخصی و هنری خود نیز کوشش نمایند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره به صورت مجازی اعلام کرد: اگرچه ظرفیت سالن به دلیل شرایط کرونایی تکمیل نیست اما افراد حاضر به عنوان جمعی از برگزیدگان عاشق هنر در این عرصه ظرفیت بسیاری دارند و انرژی آنها را می توان حس کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به پخش زنده آیین اختتامیه از صفحه شب های هنر و انجمن نمایش اردبیل در فضای مجازی اضافه نمود: هنرمندانی در شرایطی مخاطره آمیز و با وجود اعمال محدودیت ها با فداکاری برای حضور در جشنواره از جان خود مایه گذاشتند که زبان از قدردانی کوشش آنها قاصر است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل و راه اندازی طرح نیمه کاره تالار شهر، اعلام کرد: حتی پیدا کردن واژه ای فاخر و درخور برای این کوشش ها سخت است و امید می رود روز به روز و سال به سال شاهد رشد و گسترش هنر به ویژه در عرصه تئاتر استان اردبیل باشیم.

روح الله حبیب زاده پیشکسوت عرصه تئاتر اردبیل نیز با اشاره به فقدان بعضی هنرمندان در یک سال گذشته و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره گفت: امید می رود خانواده تئاتر به عنوان قبیله عشق، تحقق نازک خیالشان را شاهد باشند.

حبیب زاده در پیامی تلفنی اضافه نمود: هنرمند مانند تکنواز است و این جشنواره با وجود هوای سرد و شرایط کرونایی تنور تئاتر را گرم نگه داشت و با خلق یک سمفونی، ریتم امیدبخش و شادی آفرینی ایجاد کرد که امید می رود تداوم یابد.

رئیس شورای دبیری جشنواره نیز اظهار کرد: هنرمندان در شرایط بد ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های نمایش جان خود و خانواده شان را به خطر انداختند اما با نشان دادن عملی شعارهایی که پیش تر داده می شد، نگذاشتند چراغ صحنه تئاتر خاموش گردد.

محمدتقی اسماعیلی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره و پیشکسوتان عرصه تئاتر استان اردبیل افزود: هنرمندانی برای حیات فرهنگی جامعه از هیچ کوششی فروگذار نکردند و بعضی نیز از جمله در یک سال گذشته جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل یادآور شد: 18 اثر از چهار شهرستان اردبیل، پارس آباد، خلخال و گرمی به دبیرخانه جشنواره فرستاده شده بود که هفت اثر به مرحله نهایی راه یافت و از میان آنها 2 اثر برای حضور در جشنواره بین المللی فجر برگزیده شد.

عضو هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل نیز در ادامه با خواندن بیانیه این هیات و تجلیل از هنر و هنرمند به عنوان آینه تمام نمای انسان گفت: تئاتر سیمای واقعی و حتی حقیقی روزگار را آشکار می سازد.

مهدی خلیل زاده اضافه نمود: چه ستودنی است که هنوز هنرمندان نمایش چراغداری می نمایند و صحنه ها بی فروغ نمانده، در این دوران ویژه دنیا و انسان که مرگ را با سیمای جانکاهش به تماشا ایستاده و بهت شرنگ درد را در کام انسانیت می ریزد.

وی با تاکید بر اینکه چنین کوششی زیباست اما همه چیز نیست، اعلام کرد: تئاتر در گفتمان امروز در ساختار محدود نماینده و محتوا را برمی گزیند؛ چرا که انسان این روزگار دردمندتر است.

عضو هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل افزود: تئاتر در چنین شرایطی رسالت حال خوش بخشیدن و همدرد بودنش را نه در دلداری دادن، که در بازتاب فریاد فروخته انسان پی می گیرد.

وی با اشاره به اینکه جای خالی تماشاگر به عنوان ولی نعمت هنرهای نمایشی سالن های تئاتر را دلگیر نموده است، تاکید نمود: این رنج زمانی بیشتر به چشم می آید که در فراوری اثرهای نمایشی، تماشاگر و فراوری اثر بر اساس احتیاج و خواست تماشاگر فراموش گردد.

خلیل زاده تشریح کرد: هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل اعلام می دارد که اثرهای ارایه شده به این دوره از جشنواره در حد انتظار برآمده از پیشینه نمایشی و توان هنرمندان این استان نبود.

وی اظهار کرد: شرایط کرونا و محدودیت های ناشی از آن را نمی توان توجیهی بر ضعف های مشهود اثرهای نمایشی ارایه شده دانست و ضمن ارج نهادن بر حضور هنرمندان در این دوره، کیفیت اثرهای فراوریی را نباید به دلیل شرایط موجود فراموش کرد.

عضو هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل با یادآوری اینکه قضاوت ها بر مبنای تماشای اجراهای از پیش ضبط شده صورت گرفت، ادامه داد: هیات داوران بر اساس سیاست های مرکز هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره، نسبت به معرفی 2 اثر برگزیده به دبیرخانه سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر بدون اولویت اکتفا کرد و از تقدیم جایزه به برگزیدگان بخش های مختلف چشم پوشی نمود.

بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل از 25 تا 27 آذرماه بدون حضور تماشاگران در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برگزار گردید.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47437

به "خبرنگاران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل خاتمه یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل خاتمه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید