حواشی جنجالی پایتخت؛ درخواست دستمزد 5 میلیاردی برای بازی در سریال پایتخت!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران : مجموعه پایتخت این شب ها برای چندمین بار به روی آنتن تلویزیون رفته است و همزمان خبرهایی از ساخت فصل جدیدش منتشر شده است. کیفیت بالای پایتخت باعث شده که این مجموعه به یک برند در سریال سازی تبدیل شود.

حواشی جنجالی پایتخت؛ درخواست دستمزد 5 میلیاردی برای بازی در سریال پایتخت!

به گزارش خبرنگاران به نقل از صبح نو، مجموعه پایتخت این شب ها برای چندمین بار به روی آنتن تلویزیون رفته است و همزمان خبرهایی از ساخت فصل جدیدش منتشر شده است. کیفیت بالای پایتخت باعث شده که این مجموعه به یک برند در سریال سازی تبدیل شود. البته این شهرت محدود به کیفیت ساخت نبوده و گاهی با حواشی مختلفی نیز همراه بوده است. نوروز سال90 بود. چند سالی از جدایی رضا عطاران از تلویزیون می گذشت و پس از آن به ندرت مجموعه طنز پیروزی به روی آنتن سیما رفته بود. محسن تنابنده تا آن روزها برای عموم مخاطبان آشنا نبود، عمده فعالیت او در تئاتر و سینما بود. البته قبل اش در سریال رمضانی سعید سلطانی برای شبکه پنج بازی کرده بود اما هنوز آنقدرها چهره اش شناخته نشده بود. وقتی تیزر تبلیغاتی پایتخت از شبکه یک پخش شد، کمتر کسی فکرش را می کرد که این مجموعه به یکی از مشهورترین، محبوب ترین و البته طولانی ترین تولیدات تلویزیون تبدیل شود.

پایتخت یک

پایتخت ترکیب بازیگران مناسبی داشت. از یک طرف آن ها به لحاظ تکنیکی بازیگرانی قوی بودند و از سوی دیگر به جز علیرضا خمسه هیچ کدام برای مخاطب کشف شده نبودند. تنابنده و مهرانفر برای بیشتر مردم چهره ای بکر بودند که می توانستند آورده جدیدی داشته باشند.

قصه پایتخت همانطور که از اسم اش معین بود قصه سفر یک خانواده صمیمی مازندرانی به تهران بود. سفری که با حواشی و اتفاقات متعددی همراه می شد. یکی از امتیازات متعدد این مجموعه در روان بودن قصه بود.

از طرفی، همانقدر که تعداد داستانک ها و گره ها زیاد بود اما باز شدن و حل مسائل هم به سرعت رخ می داد. یعنی مخاطب به محض نگران شدن برای خانواده معمولی، به سرعت خیالش راحت می شد. در گذشته هم کاراکترهایی از شهرها و با گویش های مختلف در قاب سیما تصویر شده بودند اما باید گفت یقینا پایتخت یکی از بهترین آن ها بود. دیگر امتیاز فیلمنامه پایتخت نمایش یک خانواده ساده، صمیمی، سالم

و ایرانی بود.

پایتخت دو

پس از یک سال وقفه از پخش فصل اول پایتخت، سیروس مقدم به سراغ ساخت ادامه این مجموعه رفت. برخلاف دیگر نمونه ها که معمولا در فصل دوم با ضعف ساختاری همراه می شود، باید گفت به جرات می توان فصل دوم پایتخت را بهترین فصل اش دانست. قصه و داستانک ها تقویت شدند. کاراکترها و شخصیت پردازی آن ها ارتقا پیدا کرد.

لهجه بازیگران پخته تر شد و نهایتا فصل دوم یک قصه جذاب، خانواده محور و مورد احترام شد. سکانس های قسمت های ابتدایی در خانه نقی و سپس سکانس های قسمت های خاتمهی در لنج بسیار جذاب و بدیع بود.

پایتخت سه

پایتخت سه قصه شلوغ تری به نسبت فصل های قبلی داشت. فصل سه را باید شروع پیدایش رگه هایی از تغییر کاراکترها در پایتخت بدانیم. این تغییرات بیش از همه در نقی محسوس است. او به مرور از یک فرد ساده به مردی با انباشتی از غرور، عقده و لج بازی تبدیل می شود. البته اگر بخواهیم این تغییر را با فرایند معمول زندگی آدم ها مقایسه کنیم، اتفاق غیرممکنی نیست. نهایتا پایتخت سه هم توانست با رضایت مخاطبان جهت قبلی این مجموعه را ادامه دهد.

چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه ای شد و اخبار درگوشی درخواست دستمزد 5 میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است

پایتخت چهار

پایتخت چهار شروع دوره جدیدی از این مجموعه بود. این بار برخلاف سری های گذشته، پایتخت برای پخش در ماه مبارک رمضان تولید شد. همین افزایش قسمت موجب طولانی شدن و بعضا در جاهایی زیاده گویی در فیلمنامه شد. اما تغییر پایتخت در کجا بود. همان رگه های تغییر در شخصیت نقی معمولی که در فصل قبلی شروع شده بود در این فصل به اوج خودش رسید. این تغییر بیش از یک تغییر ساده برای بانمک تر شدن کاراکتر بود. این یک تغییر بنیادین در شخصیت محوری بود. کسی که پیرو او دیگر شخصیت ها هم تغییر کردند. ارسطو و حتی هما هم تحت تاثیر این فرایند قرار گرفتند.

پایتخت پنج

پس از تغییراتی که در فصل قبل رخ داد ناگهان پایتخت مهمان سازمان اوج شد. این مجموعه مشهور در قالب سفارش سازمان اوج مسافر ترکیه و سپس سوریه شدند. در همان ابتدا حواشی حضور پایتختی ها در ترکیه چندروزی در فضای مجازی سروصدا کرد و سپس مطرح شدن مساله ازدواج ساراونیکا دیگر موضوع بود. ورود شخصیت های قصه به جنگ سوریه باعث شد تا نظرات مثبت و منفی زیادی حول پایتخت به وجود بیاید. این فصل اولین مجموعه از پایتخت بود که با حجم قابل توجهی از حاشیه و حتی انتقادهمراه شد.

پایتخت6

انگار حواشی پایتخت قصد تمام شدن نداشت. تغییرات اساسی در شخصیت های پایتخت باعث شد که دیگر خبری از آدم های ساده، صمیمی و معمولی نباشد. تجمل گرایی، بی ادبی، دعوا، کلاهبرداری و مسائل دیگری در پایتخت پدیدار شد که برای بسیاری از مخاطبان عجیب و نچسب بود. البته این تغییرات در کیفیت فیلمنامه و شوخی ها هم محسوس بود. اگر روزگاری پایتخت خودش مثل یک برند، مرجع تولید شوخی و انتشار در فضای مجازی بود، حالا به دلیل ضعف در فیلمنامه مجبور بود با ارجاع ذهنی مخاطب به شوخی های فضای مجازی خنده تولید کند.

به مرور و نزدیک شدن به قسمت های خاتمهی حواشی پایتخت روبه فزونی یافت به طوری که شبیه سازی یکی، دو سکانس از فیلم فارسی های قبل از انقلاب صدای خیلی ها را درآورد. کار به جایی کشید که مدیران رسانه ملی بحث نفوذی را پیش کشیدند! پایتخت به واسطه کرونا نیمه کاره مانده بود اما میزان حواشی به قدری بود که همه منتظر بسته شدن پفراینده این مجموعه برای همواره یا لااقل چندسال بودند.

خداحافظی نقی و ارسطو از تلویزیون

پس از مسائل مختلفی که پیرامون حادثه تلخ سقوط هواپیما در سال گذشته رخ داد، محسن تنابنده از خاتمه همکاری اش با سیما خبر داده بود. او اعلام کرد در پی حواشی توهین به سینماگران در صداوسیما، دیگر با تلویزیون همکاری نخواهم کرد، پس از خداحافظی محسن تنابنده، احمد مهرانفر دیگر بازیگر پایتخت نیز اعلام کرد، پس از اتمام پایتخت6 دیگر در تلویزیون حضور نخواهد داشت.

این خداحافظی ناگهانی احمد مهرانفر دیگر بازیگر سریال پایتخت را هم به واکنش واداشت. مهران فر در این خصوص گفت که پایتخت6 آخرین حضور او در تلویزیون خواهد بود و به دلیل توهین هایی که به سینماگران معتبر و محترم شده او نیز دیگر به هیچ عنوان در سریال های تلویزیونی و برنامه های صداوسیما حاضر نخواهد شد. البته بعضی این اظهارنظر را اتفاقی می دانستند که نباید جدی گرفته شود. آن ها معتقد بودند این دو بازیگر خودشان می دانند پایتخت6 پیروزیت زیادی ندارد، به همین خاطر به پیشواز حواشی رفته اند.

پایتخت هفت

اما یکی، دو هفته پیش و در یک غافلگیری تمام اخباری درباره احتمال ساخته شدن فصل جدید پایتخت مطرح شد. این درحالی بود که بیشتر اهالی رسانه توقع داشتند به واسطه اتفاقات سال گذشته، لااقل چند سالی خبری از این سریال نباشد. بعضی از خبر را یک برآورد و آن هایی که بدبین بودند آن را کار خود سازندگان پایتخت دانستند. آن ها معتقد بودند این خبر یک علامت از سمت تنابنده به مدیران سیما برای ساخت فصل جدید است. اما همه این ها در شرایطی بود که تنابنده و مهرانفر از همکاری با سیما خداحافظی کرده بودند. چند روز بعد خبر دیگری در این باره منتشر شد.

این بار خبر شروع پیش تولید پایتخت رسانه ای شدو البته هیچ کدام از این اخبار رسمی نبود اما به نظر می رسید حتما اتفاقاتی رخ داده است. دراین میان بعضی از نکات خبر منتشرشده جالب بود. برای مثال در این خبر درگیری تنابنده، مقدم و مهرانفر در پروژه های مختلف مطرح شده بود. انگار سازندگان پایتخت داشتند برای مدیران سیما ناز می کردند! اما اخبار مربوط به پایتخت تمامی نداشت. خبر رسید تنابنده برای حضور در این مجموعه قراردادش برای بازی در سریال محمدحسین مهدویان را لغو کرده است. سیروس مقدم هم ساخت سریال اش برای شبکه نمایش خانگی را به سال آینده موکول کرده است. مهران احمدی در فضای مجازی از احتمال نبودنش در این فصل گفت و ادامه داد برای حضور در این مجموعه به او چیزی نگفته اند. اما بازیگران بعدی سارا و نیکا بودند. آن ها که آرام آرام به سنین نوجوانی وارد شده اند در ماه های گذشته یکی دو اظهارنظر غیر سینمایی داشتند و از آن بدتر چند ویدیو از طرف شان منتشر شد که به لحاظ فرهنگی مغایر با استانداردهای جامعه ایرانی و صداوسیما بود. به همین خاطر ظاهرا آن ها دیگر جایی در پایتخت نداشتند. اما آخرین حاشیه درباره پایتخت که تا این لحظه منتشر شده مربوط به خبری است که درباره میزان دستمزد محسن تنابنده شایعه شده است. چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه ای شد و اخبار درگوشی درخواست دستمزد 5 میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است؛ این رقم زمانی بهتر درک می شود که بدانیم کل برآورد ساخت فصل جدید پایتخت حدود 30 میلیارد تومان تخمین زده شده است. دستمزد 5 میلیاردی برای سریالی 15 قسمتی تقریبا هر قسمت بیش از 330 میلیون تومان می شود! اگرچه هنوز صحت و سقم این خبر معین نشده است اما واقعیت این است که در تلویزیون پرداخت چنین دستمزدی هم درست نیست و هم اینکه بسیاری از معادلات را بر هم می زند. البته برای پاسخ به تمام این مسائل، نکات و شایعات با الهام غفوری تهیه کننده این مجموعه تماس گرفتیم ولی به رغم اصرار خبرنگار صبح نو ایشان ترجیح دادند فعلا هیچ نظری درباره اتفاقات نداشته باشند.

نکته آخر

اجازه بدهید در خاتمه این گزارش کمی از حواشی دور شویم و به پایتخت به عنوان یک سریال برسیم. پایتخت یک برند معتبر در عرصه سریال سازی سیماست. این مجموعه آنقدری جذاب و دوست داشتنی است که همین امروز و با وجود بارها بازپخش، بازهم در نظرسنجی های سیما میزان مخاطب زیادی دارد. به طوری که بعضا از مجموعه های جدید هم بیننده بیشتری دارد. پایتخت حاصل یک اعتماد دوطرفه است.

از طرفی تلویزیون به سازندگان این سریال اعتماد کرده و از سوی دیگر پایتختی ها برای تلویزیون جایگاه کسب کرده اند. پایتخت یک سرمایه است. برخلاف بیشتر مجموعه های پیروز که بعد از یکی دو فصل دیگر شکست می خورند، پایتخت نه تنها ضعیف نشد، بلکه به استثنای دو فصل آخر همواره جایگاه کیفی اش را حفظ هم کرده است. پس منطقی نیست که سیما به این راحتی سرمایه اش را از دست بدهد. اگر رقم بالاتری به نسبت دیگر مجموعه ها برای این سریال هزینه شود نامعقول نیست. تعداد دفعاتی که پایتخت از سیما پخش شده و ارزش افزوده ای که برای تلویزیون داشته ارزش این هزینه را دارد. البته که این رقم نباید به یک بدعت و بازیگرسالاری منجر شود. نکته مهم دیگر توجه به کیفیت و بافت شخصیت پردازی و قصه است. همانطور که گفته شد پایتخت در سه فصل آخر دچار اشتباهات و نواقصی بود. اولین نکته تغییرات جدی در نقی معمولی بود که از آن فردی که مردم علاقه منداش شده بودند فاصله گرفت.

لازم است طراحان سریال-خصوصا شخص محسن تنابنده- به یک بازنگری دراین زمینه اقدام کند. اما نکته دوم مربوط به داستانک ها و شوخی ها بود. در دو فصل قبلی اینطور به نظر می رسید که تغییرات شخصیت ها لاجرم به داستانک ها و شوخی ها هم آسیب وارد کرده است. موقعیت ها، شوخی ها و تکه کلام های سه فصل اول پایتخت را با دو فصل آخر مقایسه کنید تا متوجه این افت کیفی شوید. پایتخت از زمانی دچار لغزش شد که هویت اش را فراموش کرد.

پایتخت از یک خانواده به ظاهر معمولی هویت یافته بود که اتفاقا در بطن و در عمل اصلا معمولی نبودند. نقی، ارسطو، هما و دیگران همگی در عین سادگی فهمیده و در عین تنگ دستی بخشنده بودند. هرچند که در صورت صحت شروع پیش تولید فصل جدید پایتخت، به لحاظ تولیدی بسیار بعید است که این مجموعه به نوروز برسد اما به هرحال مخاطب-آن هم در این ماه های سخت کرونایی- به تماشای سریال هایی مثل پایتخت نیاز دارد. البته پایتخت با هویت اصلی خودش؛ نه آن پایتختی که در فصل آخر دیدیم.

انگار حواشی پایتخت قصد تمام شدن نداشت. تغییرات اساسی در شخصیت های پایتخت باعث شد که دیگر خبری از آدم های ساده، صمیمی و معمولی نباشد. تجمل گرایی، بی ادبی، دعوا، کلاهبرداری و مسائل دیگری در پایتخت پدیدار شد که برای بسیاری از مخاطبان عجیب و نچسب بود

پایتخت از زمانی دچار لغزش شد که هویت اش را فراموش کرد. پایتخت از یک خانواده به ظاهر معمولی هویت یافته بود که اتفاقا در بطن و در عمل اصلا معمولی نبودند. نقی، ارسطو، هما و دیگران همگی در عین سادگی فهمیده و در عین تنگ دستی بخشنده بودند.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47228

به "حواشی جنجالی پایتخت؛ درخواست دستمزد 5 میلیاردی برای بازی در سریال پایتخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواشی جنجالی پایتخت؛ درخواست دستمزد 5 میلیاردی برای بازی در سریال پایتخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید