بانکها باید نسخهای از قرارداد تسهیلات را به وامگیرندگان بدهند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بانک مرکزی اظهار داشت: بانک ها و موسسات اعتباری مکلف هستند تا نسخه ای از قراردادهای تسهیلات بانکی به تسهیلات گیرنده، وثیقه گذار و ضامن ارائه دهند.

بانکها باید نسخهای از قرارداد تسهیلات را به وامگیرندگان بدهند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، در اجرای ماده (23) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب جلسه مورخ 16 بهمن ماه 1390 مجلس شورای اسلامی در مورد لزوم یکنواخت سازی فرم عقود تسهیلات بانکی، نمونه فرم های یکسان عقود مختلف تسهیلاتی توسط بانک مرکزی تهیه و پس از تصویب در شورای پول و اعتبار طی بخشنامه های مختلف به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

شایان ذکر است در یکایک فرم های یکنواخت مذکور، ضرورت ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای تسهیلات دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ قرارداد، به تسهیلات گیرنده / وثیقه گذار / ضامن مورد تصریح نهاده شد. علاوه بر این طی بخشنامه شماره 95.313238 مورخ 1395.10.05 و بخشنامه شماره 96.290003 مورخ 1396.09.13 مجدداً بر ضرورت رعایت این حکم تاکید شد.

علی رغم این، وفق گزارش های نظارتی واصله و آنالیز های اجرا شده، همچنان بعضی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از اعطای نسخه ای از قراردادهای تسهیلاتی به تسهیلات گیرنده / وثیقه گذار / ضامن خودداری می نمایند. بر این اساس و با عنایت به اهمیت وافر موضوع مراتب در جلسه مورخ 12 آذرماه 1399 هیئت عامل بانک مرکزی مطرح و مقرر شد با ابلاغ بخشنامه مجدد رعایت این مهم مورد تاکید نهاده شده و به وسیله بازرسی های حضوری بر حسن اجرای آن نظارت گردد. بدیهی است مسئولیت عدم رعایت و نقض حکم یاد شده با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی خواهد بود.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47160

به "بانکها باید نسخهای از قرارداد تسهیلات را به وامگیرندگان بدهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانکها باید نسخهای از قرارداد تسهیلات را به وامگیرندگان بدهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید